ساخت برند چیست؟ 

برندسازی یک جنبه مهم از توسعه شخصی و کسب و کار است. این کار نه تنها آگاهی مصرف کنندگان نسبت به برند شما را افزایش می دهد و باعث شناخته شدن بیشتر برندتان می شود، بلکه باعث ایجاد هویت و ارزش در کار شما نیز می شود.  ظهور رسانه های جمعی و ارتباطی به بسیاری از کسب و کارها امکان شناخته شدن بیشتر را داده است. اگر شما به فکر ساختن یک برند کسب و کار شخصی هستید، باید این نکته را بدانید که ساخت برند نیازمند زمان و منابع زیادی است. در ادامه، ما ساخت برند را توضیح می دهیم و انواع مختلف برند و قدم های لازم برای ساخت یک برند موفق را بررسی می کنیم.

ساخت برند چیست؟ 

یک توضیح مشخص که کل مفهوم ساخت برند را بیان کند وجود ندارد.  بسیاری از مردم فکر می کنند که ساخت برند تنها به معنی ارتباط برقرار کردن و شناساندن برندتان به بقیه است. این فقط بخشی از ساخت برند است. بهترین لفظی که ساخت برند را توضیح می دهد این است که ساخت برند فرایندی است که در آن برای مصرف کنندگان ارزش ایجاد می شود.  این کار شامل تمام چیزهایی است که مصرف کنندگان درباره کل کسب و کار شما می دانند، احساس می کنند و تجربه می کنند.

حال که ساخت برند را توضیح دادیم، ما سه نوع برند و این که هر کدام از آنها نمایانگر چه چیزی هستند را بررسی می کنیم.

  • برند خدمات: این برند با استفاده از دانش، فرهنگ و تجربه ای که یک نفر با آژانس/شرکت/افرادی که خدمات می رسانند ساخته می شود. مثلاً گیک سکواد (Geek Squad) یا مالی مید (Molly Maid).
  • برند فروش : این برند با استفاده از ترکیبی از محصولات و تجربه خدمات ساخته می شود. مثلاً چیک-فیل-ا (Chick-fil-a)، کراگر (Kroger) یا کی اف سی (KFC).
  • برند محصولات: با استفاده از تجربه ای که یک فرد با یک محصول خاص دارد ساخته می شود. مثلاً نایکی (Nike)، فورد (Ford) یا سونی (Sony).

حال که سه نوع برند محبوب را بررسی کردیم، الان مراحل ساخت یک برند را بیان می کنیم.

1.) برند خود را تعریف کنید

اولین قدم در ساخت برند، تعریف و مشخص کردن برند است. این قدم بسیار مهم است چون این کار است که مشخص می کند که برند شما نمایانگر چیست. وقتی که برند کسب و کار خودتان را تعریف می کنید، باید یک لیست از تمام نقطه قوت های اصلی آن تهیه کنید. همچنین، اگر یک برند شخصی تعریف می کنید، باید همه مهارت ها و تخصص هایی که دارید، مخصوصاً آنهایی که برجسته تر هستند را در نظر بگیرید. به همین شکل باید بدانید که برندتان نمایانگر چیست و چه چیزی برای برند شما اهمیت دارد (ارزش های برند). ارزش های شما به شکلی باید نشان دهند که شما به بهبود محیط زیست، اجتماع و اقتصاد مصرف کنندگان کمک می کنید. ممکن است شما برخی از این جنبه های مهم را فوراً در نیابید و لازم باشد که برای درک آنها به صورت بی طرف به قضیه نگاه کنید.

2.) برند خود را متمایز کنید و جایگاه آن را تثبیت کنید

قبل از وارد شدن به مبحث برندسازی، شما باید برای متمایز کردن آن وقت بگذارید تا بتوانید توجه را به خود جلب کنید و در بین رقیبانتان بیشتر به چشم بیایید.  برای متمایز کردن برندتان، شما باید یک برتری خاص از خودتان را در ذهن مصرف کنندگان بسازید نه اینکه فقط با استفاده از رنگ ها، لوگو و سایر عناصر ظاهری توجه آنها را جلب کنید. زمانی که پیشنهاد ارزشمند خود را تعیین کردید، شما باید با استفاده از یک استراتژی خوب برندسازی جایگاه خود را طوری تعیین کنید که به مصرف کنندگان در دیدن و درک کردن ارزش بیشتر برند شما نسبت به سایر برندهای موجود در بازار کمک کند.

3.) برند خود را بسازید و آن را معروف کنید

همانطور که قبلاً گفتم، برندینگ یک کار فوری نیست. ساخت یک برند منحصر و قوی شخصی یا برای کسب و کار نیازمند زمان و تداوم است.     برای ساخت برند شخصی، شما باید با قبول کردن نقش ها و کارهایی که باعث شناخته شدن بیشتر شما می شوند به صورت مداوم ارزش ها و مهارت های خود را تقویت کنید.  شما همچنین می توانید با استفاده از ابزارهای تبلیغی، وبلاگ ها، انجمن ها و رسانه های اجتماعی (لینکدین، تویتر و فیسبوک) باعث شناخته شدن برند شخصی یا کسب و کار خود بشوید.

در هنگام ساخت برند، شما باید همچنین به فکر توسعه شخصیت برندتان (چیزی که مردم درباره شما می دانند، فکر می کنند و می گویند) نیز باشید. این چیزی است که باعث می شود مردم برند شما را تشخیص بدهند و با آن ارتباط برقرار کنند.  حقیقت این است که اگر شما استراتژی های ساخت برند خود را به صورت مداوم استفاده کنید، پس شما به آسانی قادر خواهید بود الگویی بسازید که برای همیشه با نام برند شما همراه خواهد بود.

4.) به برند خود شخصیت بدهید

اگر می خواهید که تلاش شما برای ساخت برند یا خود برندتان موفق شود، پس شما باید به آن شخصیت بدهید. مهم است که به برندتان یک هویت بدهید. بگذارید که مصرف کنندگان به صورت تمام و کمال شخصیت برند شما را ببینند و آن را تجربه کنند. برندتان را به عنوان چیزی ببینید که مصرف کنندگان می خواهند آن را تشخیص دهند، همانطور که ماشین ها، تلفن ها یا کامپیوتر های موردعلاقه شان را تشخیص می دهند.

در همان حال که برندتان را می سازید، شما باید مشتریان را نیز به تعیین ارزش های برند دعوت کنید تا آنها نیز احساس کنند که صاحب برند هستند و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.  برندهای برتر با شخصی سازی محصولات بر اساس نیاز و خواسته مصرف کنندگان، آنها را به ارتباط برقرار کردن با برند تشویق می کنند.  وقتی به برند خود شخصیت می دهید، شما به مصرف کنندگان دلیلی برای مشارکت و ارتباط داشتن همیشگی با برند خود می دهید.

5.) برند خود را بازنگری کنید

برندتان ساکن نیست بلکه در طول عمر خود، چندین بار تغییر خواهد کرد. بسته به استراتژی های برندتان، برند شما یا قوی تر می شود، یا در سطح خود باقی می ماند یا در طول زمان ضعیف می شود. در چرخه برند، اتفاقات جدید، تغییرات و شرایط، چالش ها و فرصت هایی را برای بهبود ارزش های برند شما یا دوباره تعیین کردن آنها به شما می دهند. همه این احتمالات باید به شما انگیزه لازم برای اداره کردن فعالیت های برندسازی خود را به شما داده باشد.

در همان حال که اسم برند شما رشد می کند، مسئولیت ها و انتظارات ادامه برندسازی نیز افزایش می یابند.  بهترین راه تضمین رشد برند، بازنگری فعالیت ها و ارزیابی موفقیت با استفاده از آماری مانند میزان شناخته شدن برند و میزان ارتباطات است. بازنگری ها منظم به شما در تسخیر و استفاده از فرصت های جدید و همچنان حفظ تعهدات قبلی و متعهد ماندن به الهام خود و استراتژی برندتان کمک می کند. این کار همچنین به شما کمک می کند که برندتان را در جهت درست هدایت کنید و در آینده نیز همچنان مرتبط باقی بمانید.

همانطور که می بینید، برندینگ یک کار فوری نیست. شما باید برندتان را تعریف کنید، آن را متمایز کنید، معرفی کنید و گاه به گاه ارزش های برند خود را بازنگری کنید. شفاف بودن درباره استراتژی های برندسازی و روش پیاده سازی آنها بسیار مهم است.  شما همچنین باید از استراتژی هایی که ارزشمندی مصرف کنندگان را افزایش می دهند و تأثیر مثبتی از شرکت شما و ارزش های آن را در مصرف کنندگان به جا می گذارد استفاده کنید.

تماس با ما

فرم زیر را پرکرده و برای ما ارسال نمایید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.

دوست داری با این حرفه به اروپا مهاجرت کنی؟

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
مهاجرت به اروپا از طریق رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات.
با مدارک معتبر
توصیه نامه و ایمیل سازمانی
انگیزه نامه اصولی این صنعت
 و …