نور پردازی در عکاسی

08/10/1399 13:29

مشخصه های نور 

نور، ماهیت عکاسی است 

بدون نور عکاسی وجود نخواهد داشت . نور ابزار عکاسان است .کلمه فتو-گرافی از کلمه باستانی یونانی فوتو و گراف تشکیل شده که نورنگاری معنی میدهد.

 برای همراه شدن با زبان نور،عکاس باید کاملاً با کیفیت و رفتارنور آشنا باشد. برای تسلط بر این رسانه‌،عکاس  روش کنترل تصویر نهایی را می آموزد.

 دیدن نور

 به منظور مدیریت نور ابتدا باید از حضورش آگاه باشیم. توجه بیشتر ما به کادر و ترکیب بندی تصویر، ما را از توجه به نور موضوع و پس زمینه اش است باز می دارد.

 ما به طور طبیعی نور را موضوعی عادی فرض می کنیم.

 گاهی اوقات این موضوع باعث می‌شود دیدن نور را فراموش کنیم

 وقتی نور بر روی موضوعی می افتد، تون های مختلفی را به وجود می‌آورد که ما آنها را در سه گروه عمده و مهم دسته بندی می کنیم :روشن، میانی ،تیره

این سه تون توسط موقعیت دوربین منبع نور و موضوع عکاس دیکته می‌شود

 بررسی نور

 تفاوت اصلی بین عکاسی در استودیو و خارج از آن این است که درون استودیو نور محیط وجود ندارد.

در نهایت عکاسان درون استودیو کار را بدون وجود هیچ نوری اغاز می‌کنند و مجبورند موضوع و تاثیر نوری که بر روی آن خواهد افتاد را تجسم کنند. عکاسان درون استودیو مجبورند یک موضوع را طوری و نورپردازی کنند تا همانگونه که هست دیده شود.

 این کار نیاز به مهارت،دید خوب ، سازماندهی و انضباط دارد.

 یک عکاس خوب استودیویی زمان گیر است و نیاز به صبر و بردباری دارد.

 درک طبیعت نور

 برای بهترین استفاده از منابع نور مصنوعی، در ابتدا ما باید از این نکته آگاه باشیم که نور درون طبیعت چگونه کنش و واکنش انجام می دهد.

 دیدن نور مستقیم خورشید، نور تلطیف شده ی خورشید از میان ابر ها و دیگر انواع نور، اهمیت درک دو منبع نور مهم مصنوعی و درون استودیو را بیشتر می‌کند.

اساسا برای درک کامل، نور به وسیله ی مشخصه های ویژه اش بررسی می‌شود:

 منبع

 شدت

 کیفیت

رنگ

 راستا

کنتراست

 منبع

 نور محیط

نورمحیط ،نور طبیعی یا مصنوعی است که در هر محیطی وجود دارد. نور محیط می‌تواند به ۴ زیر مجموعه کلی پخش شود:

 نور روز

 تنگستن

 فلورسنت

 نور آتش

 نور روز

 نور روز ترکیبی از نور خورشید نور اسمان است .در طبیعت نورخورشید نور مسلط یا اصلی است . رنگ آن گرم است و نواحی روشن وسایه ایجاد می‌کند .

نورآسمان نور دوم یا فرعی است. رنگ آن سرد است و به صورت نوری نرم بر روی موضوعات می‌افتد. بدون عملکرد نور آسمان، سایه ها تیره و جزئیات غیرقابل دیدن می شود. بیشتر فیلم های رنگی برای نور روز، درظهر و ۵۵۰۰ درجه کلوین تنظیم شده است.

تنگستن

  نوع عمومی نورهای الکتریکی همانند چراغ های خانگی یالامپ های عکاسی است. در این لامپ ها یک عنصر از جنس تنگستن گرم می‌شود و از خود منتشر می‌کند.

 نور تنگستن هنگامی که به عنوان نوراصلی همراه با فیلم نور روز استفاده می شود

تن بسیار گرمی خواهد داشت. به دلیل فقدان نور آبی در طیف نور منتشر شده توسط این منبع نور نوردهی کمتر از حد نرمال خواهد داد .

اگر در تصویری تن طبیعی مورد نظر باشد، رنگ نارنجی غالب می‌تواند با به کار بردن فیلتر آبی برطرف شود.

 اگر با این نور فیلم تنگستن استفاده شود به کاربردن فیلتر نیازی نیست.

فلئورسنت

 فسفردرون لوله فلئورسنت نور را پس از جذب اول نور ماورای بنفش صادر شده از بخار جیوه تابش می دهد.

نور حاصل رنگ سبز قوی تولید می‌کند که برای چشم انسان قابل درک نیست.اگر به  عنوان نور اصلی به کار برده شود، به دلیل نور بسیار تخت و رنگ بسیار قوی اغلب پذیرفته نمی شود.

 نور آتش

 نور یک شعله ی آتش می تواند شدت بسیار کمی داشته باشد. با نوردهی بسیار طولانی برای ایجاد فضا و حالت به دلیل تن قرمز زیادش به کار برده میشود.

 نورهای مصنوعی

 تنگستن -غیرخانگی

 انواع بسیاری از نورهای تنگستن غیر خانگی برای عکاسی استودیویی وجود دارد. این نورها به دو نوع اصلی بخش می شوند: ۱٫نور های تخت، ۲٫نورهای لکه ای /نقطه ای.

 نورهای تخت اساسا آن درجه ی حرارت نور برابر با ۳۲۰۰درجه کلوین دارند و با فیلم های تنگستن و با هر فیلم سیاه و سفیدی سازگارند.

 یک نور تخت ساده و معمولی باید خروجی در حدود ۵۰۰ وات و یک نور لکه ای فوکوس دار که برای اهداف این درس لازم است باید خروجی در در حدود ۶۵۰ وات داشته باشد. 

ابزارگوناگونی برای به کار بردن نور فلود وجود دارد که اثرات مشابهی دارند، مانند:برش دهنده ها که شکل و مقدار نور را تغییر می دهد و تلطیف کننده های گوناگون که مقدار و کیفیت کنترل می‌کنند. در صورت امکان تمام چراغ ها باید دارای پایه های چرخ دار برای حرکت آسان در استودیو باشند تا از لرزش آن جلوگیری شود.

 فلش استودیویی

 تفاوت های عمده بین فلش های استودیویی و غیر استودیوی، اندازه ،هزینه و قدرتشان است. فلش هانیز و استودیوی به طور فیزیکی بزرگتر از نظر قیمتی گران‌تر و تنظیم و دشوارتر است  همانند نورهای تنگستن ، دارای دو نوع منبع نور تخت و لکه ای هستند.

اساسا درجه حرارت ۵۵۰۰ درجه کلوین هستند و برای استفاده با فیلم های نورروز و سیاه و سفید مناسب اند.

/ نورپردازی در عکاسی

/ مهارت های بنیادین

 جان چایلد

 مارک گیلر

 ترجمه ی علی تهرانی

نوسینده: مبینا منتظری

آخرین دیدگاه ها

هنوز نظری درج نشده است. شما اولین نفر باشید.

ثبت دیدگاه شما

نظر خود را درباره این مطلب بنویسید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *