سلام بر شما امیدوارم حال دلتان خوب باشد.

ساخت و طراحی جواهرات یک تلاش خلاقانه  است و ما می توانیم با در نظر گرفتن چند اصول ساده خلاقیت در محصولاتمان را افزایش دهیم و بیننده و مشتریمان را بیشتر جذب کنیم.در این مقاله اصل حرکت را بررسی می کنیم.

 حرکت

حرکت نه تنها به مسیری که چشم ما در یک جواهر خاص دنبال می کند اشاره می کند، بلکه می تواند به نحوه حرکت  نیز اشاره کند. یک هنرمند در حوزه طلا و جواهر می تواند حرکت چشم را با چیدمان عناصر  به روش خاصی کنترل کند. این “حرکت” معمولاً با استفاده از تکرارو ریتم  به دست می آید

تکرار

استفاده از عناصر تکرار شونده مانند تکراررنگ‌ها، تکرار سنگ ها،  شکلها و بافت‌ها به هدایت چشم در اطراف یک جواهر کمک می‌کند. این تکرارها می توانند مداوم یا متناوب باشند و اجزای آن می توانند یکسان یا مشابه باشند. به فرض مثال شما با استفاده از تکرار سنگهای یک شکل در یک گردنبند چشم بیننده را جذب می کند و باعث هدایت چشم می شود.این تکرار در محصولاتمان ریتم را ایجاد می کند.

 ریتم

ریتم هم به صورت منظم است هم نا منظم. ریتم چشم را از ناحیه ای به ناحیه دیگر هدایت می کند، ریتم، روشی است که چشم در یک طرح حرکت می کند. چشمان باید بر روی یک نقطۀ مرکزی تمرکز داشته باشند و براحتی از نقاط کم اهمیت تر بگذرند .مانند نحوه شنیدن ضربات در موسیقی.

 ریتم منظم احساس نبض می دهد یعنی هر بار در همان زمان اتفاق می افتد. یعنی از هر عنصری که استفاده می کنیم  آن را  با فاصله منظم در محصولمان(گردنبند، انگشتر، ……)می بینیم.ریتم جریان را ایجاد می کند.

 حرکت ممکن است به طور طبیعی در جواهرات اتفاق بیفتد، اما با آگاهی از این اصل طراحی، می‌توانید از آن برای ایجاد قطعات جواهرات به طور عمدی استفاده کنید.

تعادل و تناسب

در طراحی بصری، تعادل به توزیع وزن بصری اشیا، رنگ ها، بافت و فضا اشاره دارد. تعادل باعث می شود یک طرح احساس ثبات کند. در تعادل متقارن، عناصر به کار رفته در هر طرف طرح به یک اندازه متناسب هستند و از نظر بصری وزن دارند. در تعادل نامتقارن، وزن بصری عناصر هر طرف معمولاً از نظر نسبت متفاوت است اما برای رسیدن به تعادل وزن بصری برابر دارند. در تعادل شعاعی، عناصر در اطراف یک نقطه مرکزی چیده شده اند و ممکن است مشابه هم باشند. Off balance فرم دیگری است که طراحان برای ایجاد علاقه بصری و پیشنهاد حرکت به کار می برند.

غزاله قاسمیان

مدرس دوره ساخت آکادمی اردوان آنوش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *