آیا خرید طلا در ایران برای سرمایه گذاری گزینه خوبی می باشد؟

بی تردید یکی از جذاب ترین بازارهای مالی و سرمایه گذاری در ایران بازار سکه و طلاست. این فلز گرانبها از گذشته‌ های بسیار دور تا به امروز، هم به عنوان کالای زینتی و هم برای حفظ ارزش پول در برابر تورم مورد استفاده قرار میگرفته است. امّا چرا سکّه و طلا به یکی از محبوب ترین گزینه‌ های سرمایه گذاری برای بیشتر مردم و حتّی دولت ‌ها تبدیل شده است؟ مزایای خرید و نگهداری طلا چیست؟ در این مقاله به پاسخ سؤالات خواهیم رسید. به طورکلی مزایای اصلی خرید طلا و سکه موارد ذیل می ‌باشد:
  • نقدشوندگی آسان طلا و سکه
  • بازدهی خوب بازار طلا در بلند مدت
  • حفظ ارزش پول در مقابل تورم
  • سرمایه گذاری مطمئن و امن
  • تأثیرپذیری سریع طلا از شوک‌های اقتصادی
در ادامه هرکدام از این موارد را به اختصار توضیح خواهم داد: یکی از مزیّت‌های اصلی بازار طلا که باعث محبوبیت آن شده، قابلیت نقدشوندگی خوب و وابسته نبودن به زمان است. یعنی شما در هر زمان که بخواهید می‌توانید پول خود را نقد کنید، در واقع از این لحاظ بازار طلا مانند بانک و بورس اوراق بهادار است. در هریک از روش‌های مذکور شما پس از خرید طلا، امکان نقد کردن پول‌های خود در اسرع وقت را دارید.
  • تحقیقات نشان می دهد که سرمایه‌گذاری در سکّه و طلا بیشتر در بلندمدّت بازدهی بهتری نسبت به سایر بازارها داشته و افرادی که طلا خریده‌اند و به مدت طولانی (بیشتر از یکسال) آن را نگهداری کرده‌اند اغلب سود کرده‌ و از سرمایه گذاری خود راضی بوده‌اند.
  • اکثر مردم در ایران سرمایه خود را به بانک‌ها می‌سپارند و از سرمایه گذاری در بازارهای دیگر خودداری می‌کنند. دلیل اصلی این کار نداشتن اطمینان به سایر بازارها و نقدشوندگی خوب بانک‌ ها می باشد.
اما در دنیایی که هر روز ارزش پول من و شما در حال کاهش است، آیا سود بانک‌ها جوابگوی نیازها و حفظ ارزش پول با گذشت زمان هستند؟ پاسخ این سوال خیلی ساده است، خیر. در حال حاضر براساس آمار رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کمترین نرخ سود سپرده های بانکی 10 درصد و بالاترین نرخ سود سپرده های بانکی 20 درصد در نظر گرفته است. در حالی که در سال 97 بازار طلا و سکه 269 درصد بازدهی داشته است و تا آخر پاییز 98 نیز سود سرمایه گذاری در بازار طلا 11.4% بوده است.
  • از سکّه و طلا همیشه به عنوان کالاهایی امن یاد می‌شود، به این دلیل که حتّی در شرایط بد اقتصادی که اکثر بازارها با افت شدید مواجه می‌شوند، بازار طلا حرکت قیمتی مخالفی با سایر بازارها داشته با قیمت آن افزایش می‌یابد. همچنین همانطور که گفته شد در سرمایه گذاری در طلا در بلند مدّت اغلب سود ده است و با سرمایه گذاری بلند مدّت در این بازار (حداقل 3 یا 4 سال) می‌توان سود مناسب و کم ریسکی برای سرمایمان به ارمغان بیاوریم.
  • یکی دیگر از مزیّت‌ هایی که بازار طلا را از سایر بازارهای مالی متفاوت می‌کند، هوشمند بودن آن است. منظور از هوشمند بودن بازار طلا این است که بازار طلا و ارز اوّلین بازارهایی هستند که به شوک‌های اقتصادی و حوادث اجتماعی سیاسی واکنش نشان می‌دهند و قیمت آن‌ها جهش می‌یابد.
در شرایط عادی اغلب عملکرد همه بازارها از جمله طلا خوب است، با این حال مهم عملکرد یک بازار در شرایط بد اقتصادی است. بازار طلا همیشه در این شرایط عملکرد خوبی داشته و سربلند بوده است. در واقع می‌شود گفت که سرمایه گذاری در بازار طلا در شرایط بد اقتصادی بهترین گزینه است. در ادامه به این مسئله می پردازیم که چرا خرید فیزیکی سکّه و طلا بهتر از حالات دیگر سرمایه گذاری در این بازار است. پس از معرفی مزایای اصلی خرید و نگهداری طلا، حال مزایای انحصاری هر یک از روشهای خرید و فروش طلا را به صورت جداگانه شرح می‌دهیم: پرطرفدارترین روش خرید طلا به صورت فیزیکی است. در حال حاضر شما می‌توانید هر زمان که پولی مازاد و پس انداز برای سرمایه گذاری داشته باشید، به راحتی به طلا فروشی‌ها مراجعه کرده و طلا یا سکّه خریداری نمایید. مزایای خرید طلا به صورت فیزیکی به شرح ذیل می باشد:
  • روش ساده و بی دردسر:
شاید مهمترین دلیلی که خرید فیزیکی جذّابترین روش برای خرید طلا است، سهولت آن می باشد. سایر روشهای خرید طلا مانند بورس کالا (بازار آتی یا گواهی سپرده طلا) و صندوق های سرمایه گذاری طلا، ابتدا زیاد شناخته شده نیستند و افراد برای ورود به آن‌ها نیاز به کمی مطالعه، یادگیری و صرف وقت دارند تا با این دو روش آشنا شده و بتوانند بهترین انتخاب را داشته باشند، دوماً حتّی اگر فردی با آنها آشنایی داشته باشد ترجیح می‌دهد با مراجعه به طلا فروشی‌ها و بدون دردسر خرید خود را انجام دهد.
  • نقدشوندگی سریع به نسبت سایر روشها:
یکی دیگر از دلایل اصلی محبوبیت خرید فیزیکی طلا نقدشوندگی بهتر و سریع‌ آن نسبت به دو روش دیگر است. برای نقدکردن پول خود در این روش کافی است به طلا فروشی‌ها مراجعه کرده و طلا یا سکّه‌های خود را هر وقت که خواستید بفروشید و از سود خود لذّت ببرید. در واقع نقدشوندگی در این روش برای مردم کمی بی دردسرتر از دو روش دیگر است، چرا که بسیاری از افراد هنوز آشنایی اوّلیه با صندوق های طلا یا قراردادهای آتی سکه ندارند، چه برسد به آنکه اطلاع داشته باشند که چطور می‌توانند با استفاده از این روش‌ها پول خود را نقد کنند.
  • حس ناب لمس طلا:
از گذشته‌ های بسیار دور داشتن و نگهداری طلا مایه فخر و مباهات بوده و در جامعه همیشه از کسی که طلای زیادی داشته به عنوان فردی ثروتمند یاد ‌شده است. برای بسیاری از افراد لمس پول یا طلا به صورت فیزیکی حس خوبی دارد و می ‌شود گفت جوری آرامش خاطر است، به همین دلیل بسیاری این روش و نگهداری فیزیکی طلا را به سایر روش های خرید طلا ترجیح می‌دهند. در این مقاله سعی شد به مزیت هایی که خرید و نگهداری طلا دارد اشاده شود تا بتوان بهتر تصمیم گرفت زیرا که همراهان ما و هنرجویان آکادمی اردوان آنوش بارها در ذهنشان طرح مسئله شده بوده و در این باره از ما پرسش خود را مطرح کرده بودند که در این مجال سعی در پاسخ دهی آنها کردیم، امیدواریم برای شما مفید واقع گردد.

تماس با ما

فرم زیر را پرکرده و برای ما ارسال نمایید تا مشاوران ما با شما تماس بگیرند.

دوست داری با این حرفه به اروپا مهاجرت کنی؟

برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.
مهاجرت به اروپا از طریق رشته طراحی و ساخت طلا و جواهرات.
با مدارک معتبر
توصیه نامه و ایمیل سازمانی
انگیزه نامه اصولی این صنعت
 و …